Jeśli zapytamy przypadkową osobę na ulicy żeby wymieniła jakiś typ, rodzaj roweru, zwykle bez zastanowienia odpowie – rower górski. To ciągle najpopularniejsze i najczęściej spotykane rowery w Polsce, wielu osobom z młodszego pokolenia kojarzą się zapewne z sentymentalnym prezentem z okazji komunii.

Gdzie używać rowerów górskich?

Czy popularność rowerów górskich oznacza, że wszystkie osoby ich używające przepadają za wycieczkami w góry? Niekoniecznie, rowery górskie przeznaczone są przede wszystkim do jazdy w terenie. Dobrze radzi sobie ze wzniesieniami i górkami, ale to nie jedyne jego możliwości. Większość osób używa do nadal do jazdy po mieście, a biorąc uwagę, że polskie drogi, chodniki i ścieżki rowerowe wciąż pełne są krzywych krawężników, dziur i nierówności, używanie ich w takich miejscach nabiera sensu. Wysoki profil opony roweru górskiego chroni koło przed uszkodzeniem, zwłaszcza podczas wjeżdżania na krawężniki. Dodatkowy amortyzator znajdujący się z przodu jeszcze bardziej uprzyjemnia i upłynnia jazdę takim rowerem, niweluje drgania, które zwykle przenoszone są na ramiona. Bogatą ofertę takich rowerów znajdziesz w sklepie http://bikersworld.pl/pol_m_-Gorskie-191.html Jedynym minusem, przemawiającym za tym, że rowery górskie mogą być nieprzyjazne podczas jazdy w mieście, jest zwyczajowy brak błotników i bagażników. Oczywiście nie w każdym modelu, ale najczęściej za ich obecność musimy dopłacić do ceny roweru lub kupować je i montować samodzielnie.

Wyposażenie rowerów górskich

Standardowo rowery górskie mają koła o średnicy 26 cali, jednak coraz częściej pojawiają się także modele z większymi kołami, na przykład 27,5 cala albo nawet 29 cali. Zwiększa to prędkość poruszania się, zwłaszcza, że możliwe jest dołożenie do takiego roweru 21, 24 albo nawet 27 przełożeń. Opony rowerów górskich mają zazwyczaj szerokość nawet powyżej 1,75 cala a ich bieżnik jest dość charakterystyczny, wyraźny i pofałdowany. Z przodu rowerów znajduje się często amortyzator, a nieco rzadziej także sztywny widelec. Część z modeli, tak zwane full suspension, posiadają amortyzację zarówno z przodu jak i z tyłu. Przeznaczone są one zwykle do jazdy typu freeride, która oznacza dość wyczynową, szybką jazdę połączoną ze skokami po trudnym terenie. Jeszcze innym podtypem są rowery górskie przeznaczone do downhillu, czyli do zjazdów z górki. Nie używa się ich do zwykłej jazdy, ich budowa podporządkowana jest w całości temu sportowi. To sprawia, że muszą one posiadać bardzo wytrzymałe konstrukcje i bardzo dobrą amortyzację. Dla przeciętnego użytkownika jeżdżącego po mieście i od czasu do czasu na przykład po lesie, zwykły ‘góral’ jest jednak zupełnie wystarczający.